Kalle Anka Sverige Wiki
Advertisement
Palle Osborne
Ted osborne don rosa.jpg
Kön Man
Originalnamn Billy Osborne
Första framträdande Serien Fort Ankeborgs försvarare från 7 mars 1994 (som pojke, med förnamn)
Serien H.O.K.U.S.P.O.K.U.S.T.U.G.G. från 10 oktober 1997 (som gammal, med efternamn)
Skapare Don Rosa
Född[?] Ca 1890
Adress Ankeborg
Yrke Pensionerad gröngölingsövermogul

Palle Osborne (i original Billy Osborne) är en pensionerad övermogul hos Gröngölingskåren. Han var också tillsammans med Pelle Taliaferro en av de två ursprungliga gröngölingarna under Cyprianus Knös. Han skapades av Don Rosa. Han har framträtt i två av Rosas serier, först Fort Ankeborgs försvarare och sedan H.O.K.U.S.P.O.K.U.S.T.U.G.G..

Fort Ankeborgs försvarare

I Fort Ankeborgs försvarare anländer Joakim von Anka för första gången till Ankeborg år 1902. Han har nyligen köpt Tomtebacken och vill inspektera sina nya ägor, men högst uppe på kullen ligger Fort Ankeborg, där Gröngölingarna har sitt högkvarter. Kårens generaler och enda medlemmar, Palle, Pelle och Pålle (endast nämnda vid förnamn), är bara barn och blir snabbt utkörda från fortet. De börjar dock sprida ryktet om Joakims ankomst, vilket leder fram till president Theodore Roosevelt som blir irriterad över den utländska inblandningen. Presidenten attackerar fortet, men drar snabbt tillbaka attackerna när han får veta att det är hans gamle vän Joakim von Anka som är den utländske miljardären.

H.O.K.U.S.P.O.K.U.S.T.U.G.G.

I en flashbackscen i serien H.O.K.U.S.P.O.K.U.S.T.U.G.G. ordnas Gröngölingskårens årliga sammankomst i Ankeborg år 1951. Vid tillfället närvarar också de två första gröngölingarna, som nu omnämns med efternamn men inga förnamn: Osborne och Taliaferro. De är nu pensionerade övermoguler och tilldelas vid sammankomsten titeln V.A.F.F.U.R.D.Å.D.Å. (Våra Allra Första, Förnämsta Ursprungliga Rekryter, Dyrkansvärda i Årtusendens Dagliga Åminnelse).

Advertisement